Gotlands Elnät AB utökar användningen av Exeris system för digital elnätsövervakning

 

Gotlands Elnät AB har valt att ta nästa steg i sitt samarbete med Exeri och planerar att installera deras system för digital elnätsövervakning i ytterligare två delar av sitt nät. Detta för att avbrott och störningar i områdena effektivt ska kunna lokaliseras och avhjälpas.

 
 
 
 

Exeri erbjuder ett unikt system som ger en fullskalig bild över elnätets aktuella status i det installerade området. Sedan 2020 har Gotlands Elnät AB (Geab) nyttjat Exeris övervakningslösning för att snabbare kunna upptäcka och reparera både permanenta och temporära fel på elnätet. Nu väljer Geab att fortsätta sin satsning på ett smart och digitalt elnät genom att implementera systemet i ytterligare områden som är särskilt avbrottsdrabbade.

-        Eftersom vi på Geab är en förhållandevis liten organisation behövdes en lösning som går snabbt att installera, få i drift och där resultaten är tydliga. Med Exeris hjälp har vi nu ett system som är enkelt att bredda till nya områden, och där vi genom den uppkopplade övervakningen sparar ovärderlig tid vid avbrott på ledningen, säger Mikael Hanell, driftstrateg Gotlands Elnät AB. 

-       Gotlands Elnät AB ligger i framkant när det gäller digitalisering av elnätet och vi är glada över att få vara en aktiv samarbetspartner i deras långsiktiga strategiarbete. De har visat att de har stort kundfokus och värnar om att göra jobbet säkrare och enklare för medarbetare ute i fält, säger Magdalena Brodin, vd på Exeri.

Gotlands Elnät AB driftar och underhåller ett cirka 7 000 km långt ledningsnät som levererar elektricitet till mer än 43 000 kunder. Nätet är till stor del uppbyggt av luftledningar som ska leverera el till bland annat lantbruk, hushåll, industrier, och en växande turistnäring. Exeris sensorer har monterats upp i områden som varit särskilt utsatta för avbrott på grund av bland annat hård vind och storm, men även de lantbruksområden som har mycket fågel på ledningarna.

-       Då nätet förgrenar sig i flera avstickande delar har vi gjort en prioriteringsordning där vi börjar med installationer i de allra mest drabbade områdena. Vi kan snabbt upptäcka och lokalisera både tillfälliga och permanenta fel, samtidigt som våra teknikers tid ute i fält för manuell felsökning och reparation minskar drastiskt, förklarar Mikael Hanell.

 

“Reducering av SAIDI med 48%”

 

Samarbetet med Exeri och användningen av deras teknik är en del av Geabs långsiktiga strategi för att förbättra leveranssäkerheten på elnätet. I de områden där systemet används har det i specifika fall gjorts beräkningar som visar på en SAIDI-reducering med 48%, det vill säga avbrottstid per kund och år. En ny installation som täcker ytterligare 50 kilometer luftledningsnät ska ske innan halvårsskiftet och därefter planeras ytterligare en till hösten. Målsättningen är att kunna utöka systemets täckning med två områden per år.

-       För oss är det viktigt att ha en tydlig plan i verksamheten för hur vi ska nyttja ny teknik för att få långsiktiga resultat. Vi har ett väldigt bra samarbete med Exeri och de hjälper oss med utplaceringen av sensorerna för att vi ska få en så bra uppdelning och täckning som möjligt. De tar även till sig av våra inspel och erfarenheter för att finslipa sitt system ytterligare. Jag ser fram emot att få fortsätta vårt samarbete, säger Mikael Hanell.

-       Vi vill passa på att tacka Geab för ett öppet och konstruktivt samarbete där vi tillsammans arbetar med kontinuerliga verksamhetsanpassningar och utökad funktionalitet i systemet, säger Magdalena Brodin.

Kontakta oss för en produktdemonstration

Marcus Ek

E-mail: marcus.ek@exeri.se

Telefonnummer: 070-320 3889

 
 
Marcus Ek